Ook hoger in Google als MKB’er uit Soest, Baarn of Amersfoort?

Wist u dat Google elke seconde ruim 50.000 zoekopdrachten verwerkt? En 95% van alle Nederlandse. We kunnen gerust spreken van de noodzaak tot Google optimalisatie. Want als Google u niet vindt, dan vindt niemand u in Soest, Baarn, Amersfoort of waar dan ook. Ga daarom als een echte SEO-specialist te werk met een stappenplan voor zoekmachine optimalisatie. En vergroot zo de gratis vindbaarheid van uw website.

  1. Hoe vindbaar is uw website in Google?
  2. Hoe effectief is uw zoekmachine marketing copy?
  3. 7 basis SEO tips voor veel voorkomende fouten.
  4. Hoe gaat een SEO-specialist te werk?
  5. Zoekmachine optimalisatie: Wondermiddel?

 

Hoe vindbaar is uw website in Google?

Stel, een potentiële klant zoekt via Google naar uw product. Aan de linkerkant ziet hij eerst 3-4 betaalde tekst advertenties. Afhankelijk van het type product staan er rechts mogelijk product afbeeldingen van shopping advertenties. Dit betreft beide zoekmachine adverteren, SEA via Google AdWords.

SEO SEA Google Soest BaarnHieronder volgen de gratis, organische posities. Op basis van zoekintentie en locatie starten deze organische zoekresultaten vaak met een kaart met lokale zoekresultaten.

Maar niet getreurd, de #1 SEO positie die pas daarna volgt – vreemd genoeg bekend als “bovenaan in Google” – krijgt 20-30% van de kliks. Is het uw website? Nee, maar u staat wel op pagina 1? Ook niet. Op de 2e pagina dan? Het maakt al praktisch niets meer uit. 70-80% van de kliks gaat naar de organische posities op pagina 1.

Met de advertenties erbij is pagina 1 zelfs goed voor 95% van de doorkliks. Er resteert slechts een schamele 5% voor pagina 2 en verder.

 

Hoe effectief is uw zoekmachine marketing copy?

Maar oh, u staat gelukkig wel op de 1e pagina? Misschien ook wel via een advertentie. Is uw gratis of betaalde vermelding dan ook uitnodigend, is het wervend? Klikken mensen er ook echt op om uw website te bezoeken? Eigenlijk niet?

U krijgt dus nog steeds geen kliks, geen bezoekers. Hoe dit komt? Vaak beschrijft de ondernemer de waarde vanuit zijn eigen wereld. En in zijn eigen woorden. Soms via een lokale tekstschrijver. Alleen, meestal niet vanuit de juiste marketing basis. En niet per definitie in de zoekwoorden van de zoeker.

Het vaak ronkende copy resultaat wordt vervolgens door een lokale ontwikkelaar op de website gezet. En soms dus ook door de techneut vertaald naar Google AdWords. Alle drie zijn expert in wat zij doen. Echter, in de regel is géén van de drie een SEO of zoekmachine marketing specialist.

Duidelijkheid is van cruciaal belang. En duidelijke, doeltreffende marketing creëert u gewoon met de juiste vragen.

 

7 basis SEO tips voor veel voorkomende fouten.

Het gaat primair om de waarde en leesbaarheid voor de website bezoeker. Pas secundair komt Google aan bod. Positieve ervaringen van gebruikers zijn meetbaar. En Google vertaalt dit naar betere organische posities. De basis SEO tips en fouten:

    1. SEO Zoekmachine Marketing Soest BaarnGeef elke pagina een unieke title en meta description tag. Deze tags worden vaak samen met de URL weergegeven in de organische zoekresultaten. Het is in feite uw gratis advertentie. Ze moeten dus effectief uw pagina content beschrijven.

 

    1. De content is onlogisch georganiseerd. Er zijn concurrerende pagina’s en interne links. Url-paden en navigatie elementen bevatten geen tekst. Sitemaps ontbreken. Ofwel, zorg dat de site een overzichtelijke URL en navigatie structuur kent.

 

    1. Weinig overtuigende, geloofwaardige copy. Niet-originele content. Moeilijk te lezen en begrijpen teksten zonder structuur. Géén variatie of zelfs overmatig gebruik van zoekwoorden. Biedt dus content en service met hoge kwaliteit.

 

    1. Optimaliseer links, plaatjes en headings. Link tekst, naam en alt tekst van afbeeldingen en een beperkt aantal heading tags (één H1, een paar H2’s, H3’s, etc.) moeten alle beknopt de belangrijkste informatie en zoekwoorden beschrijven.

 

    1. Zoekmachine crawlers indexeren onbedoeld pagina’s niet of juist wel. Geen aangepaste site voor mobiel bezoek. Trage laadtijden. Géén vermelding bij Google My Business voor lokale zoekers. Zorg voor goede toegang tot uw website.

 

    1. Promoot uw website en content juist. Zorg voor kwalitatieve backlinks van sites met vergelijkbare inhoud. Creëer géén stortvloed aan dubieuze, aangekochte links. Publiceer nieuws in blog posts en stimuleer social media sharing.

 

  1. Google AnalyticsKrijg inzicht in website issues en gedrag van bezoekers. Gebruik gratis webmaster tools als Google Analytics en Google Search Console voor bezoekersstromen en website analyse.

Het betreft vaak vele kleine website optimalisaties. Alleen, in combinatie kan dit een grote impact hebben op de ervaring van uw website bezoeker. En daarmee dus ook de gratis zoekmachine prestaties.

 

Hoe gaat een SEO-specialist te werk?

Zoekmachine optimalisatie is een proces. En een zoekmachine optimalisatie specialist volgt het proces data gedreven. Stap-voor-stap volgens de laatste SEO inzichten.

Via dit SEO stappenplan heeft u alle handvatten om zelf effectief uw website voor zoekmachines te optimaliseren. Zo kunt u resultaatgericht werken aan een betere organische vindbaarheid op de juiste zoekwoorden. Desgewenst kan ik u hier vanuit mijn zoekmachine marketing bureau ook bij helpen.

 

Stap 1: Relevante SEO zoekwoorden vinden.

Relevante zoekwoorden vinden is de eerste stap voor zoekmachine optimalisatie succes. Analyse van zoekopdrachten geeft u inzicht in zoekgedrag. Maar ook in zoekintentie als de informatie behoefte en fase in het koopproces. En misschien ook wel woorden waar u liever niet op wilt worden gevonden. Mogelijke zoektermen kunt u als volgt zoeken:

  • Kijk intern naar merknamen, producten en diensten.
  • Doe op de markt onderzoek naar concurrenten, doelgroepen, vakbladen, etc.
  • Denk aan synoniemen, meervoudsvormen en ook omhoog. Bijvoorbeeld bij “laminaat” ook “vloer” en “woninginrichting”.
  • En aan conversie koppelwoorden als kopen, bestellen, aanvragen, vergelijken en downloaden, of plaatsnamen, specialist, training, goedkoop, aanbieding, outlet, etc.
  • Google AdWordsCheck alle gevonden zoektermen in de Google AdWords Zoekwoordplanner voor inzicht in zoekvolume, eerste indicatie van concurrentie en nieuwe suggesties. Een Google AdWords account aanmaken is gratis.

 

Stap 2: SEO zoektermen analyseren en de juiste kiezen.

De vervolgstap is het selecteren van de juiste zoekwoorden. Analyseer daarvoor de concurrentie. Google gewoon eerst eens op één van uw zoektermen en bekijk de zoekresultaten.

  • Bij hoge concurrentie ziet u zoekresultaten met de zoekterm in de title, meta description en URL van een landingspagina, niet de homepage. En niche sites met zoekwoorden in de domeinnaam. Ook gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultaten pagina. En veel Google AdWords advertenties.
  • Bij lage concurrentie vindt u veel .com of .be websites. Ook niet-commerciële websites als fora. En géén of weinig betaalde zoekresultaten via Google AdWords.

Onderwerp de concurrentie vervolgens aan een diepgaander onderzoek.

 

2.1: Kwantiteit SEO concurrenten vergelijken.

Start met het berekenen van de zogenoemde KEI:

Keyword Effectiveness Index = Maandelijks aantal zoekopdrachten (= zoekvolume) / Aantal zoekresultaten met zoekterm in titel (= indicatie concurrentie).

Hoe hoger de KEI, hoe groter uw kans. Bijvoorbeeld, u verkoopt auto’s vanuit Soest, tweedehands:

  • SEO Google allintitle ZoekopdrachtDe zoekterm “auto soest” heeft maandelijks gemiddeld 210 zoekopdrachten. Het zoekcommando “allintitle: auto soest” geeft maar liefst 8.020 concurrerende zoekresultaten. De KEI bedraagt 0,026. In principe is een KEI van 0,050 of hoger een goed uitgangspunt.
  • “Tweedehands auto soest” heeft met gemiddeld 20 zoekopdrachten nog geen 10% van het zoekvolume per maand. Er zijn logischerwijze dan ook veel minder concurrenten met de zoekterm in de titel, 62. Dit leidt tot een KEI van 0,322. Weliswaar fors meer kans, alleen ook fors minder volume potentieel.
  • Op “2e hands auto soest” wordt zelfs vrijwel niet gezocht. Er zijn ook maar 2 concurrenten met de zoekterm in de titel. En de KEI kan eigenlijk niet worden berekend. Geen potentie.
  • “Occassion soest” heeft met gemiddeld 70 zoekopdrachten één-derde van het zoekvolume per maand. Alleen, slechts 5 zoekresultaten met de zoekterm in de titel leiden tot een KEI van 14,000 (!). Dit betekent ruim 50.000% (!) meer kans. Interessant?

En hoe gerichter iemand zoekt, bijvoorbeeld “mercedes e-klasse occassion kopen in soest”, hoe serieuzer iemand is. Denk dus aan koppelwoorden als plaatsnaam en (ken)merken. En denk ook aan conversiewoorden als kopen, bestellen, aanvragen, vergelijken, downloaden.

 

2.2: Kwaliteit SEO concurrentiekracht vergelijken.

Bereken daarna de concurrentiekracht met behulp van de gratis MozBar van SEOmoz. Maak in een Excel of gratis Google Drive Sheet een Google zoekstring aan voor elke belangrijke zoekopdracht:

https://www.google.nl/search?q=zoekwoord+zoekwoord+&pws=0&hl=nl&num=10&lr=lang_nl

SEO Google toolbar MozVervolgens kopieert u elke zoekstring en plakt u deze in de adresbalk van een nieuw browser tabblad. De MozBar browser extensie toont nu de Pagina Autoriteit (PA) en Domein Autoriteit (DA) van elk zoekresultaat. Noteer in uw sheet de PA en DA van het zoekresultaat op de eerste organische positie.

Zoekopdracht Zoekvolume
(potentieel)
Zoekresultaten
(concurrentie)
Zoekwoord
Effectiviteit (KEI)
Pagina Autoriteit
#1 Zoekresultaat
Domein Autoriteit
#1 Zoekresultaat
auto soest 210 8.020 0,026 39 29
occassion soest 70 5 14,000 27 18

De zoekopdracht “occassion soest” heeft dus niet alleen de minste concurrenten. De intensiteit van de concurrentie is ook nog eens het zwakst. Nog interessanter?

Nu kunt u bepalen op welke zoekopdrachten u zich wilt richten. Combineer relevante groepen. En sorteer op basis van zoekvolumes. Of neem uw omzet of conversie potentieel als uitgangspunt.

 

Stap 3: SEO scan website.

De volgende stap betreft de technische toegang tot uw website en vindbaarheid op de site via de navigatie.

 

3.1: SEO scan website techniek.

SEO Scan WooRankZoekmachine optimalisatie draait dus om waarde voor bezoekers. Alleen, er zijn wel een aantal technische randvoorwaarden. Dit is basis om de waarde goed voor bezoekende personen of zoekmachines toegankelijk te maken. Eventuele actiepunten kunt u direct gratis identificeren via WooRank. De actie ligt vaak bij uw webbouwer.

3.1.1: Standaardisatie content, ook wel canonicalisatie.

Voorkom dat u per ongeluk dubbele content en daarmee verdeelde waarde creëert. Zo moet uw website’s IP adres verkeer doorsturen naar uw URL, uw domeinnaam. Is dit nog niet het geval, stel dan een htaccess 301 redirect in zodat het IP niet in de Google index belandt.

Zorg ook dat uw www.bedrijf.nl en bedrijf.nl zonder “www” niet als twee parallelle websites draaien. Indien wel, geef dan eerst uw voorkeursdomein met of zonder “www” aan in Google Search Console. Stel daarna een 301 redirect in voor het niet-gewenste domein.

SEO https SSL Beveiliging WebsiteEn heeft uw site een SSL beveiliging (HTTPS), wat ook overigens uw Google ranking ten goede komt? Borg dan wel dat alle HTTP pagina’s, stylesheets, interne links en Google Search Console instelling naar de HTTPS versie verwijzen.

3.1.2: Toegang zoekmachine “crawlers”.

Zorg dat zoekmachines de pagina’s op uw website wel kunnen ontdekken. Een XML sitemap bevat bijvoorbeeld alle voor crawlen beschikbare pagina’s. Deze sitemap kan ook de laatste updates en het belang van de URL’s aangeven. Zo kan een zoekmachine slimmer uw URL’s doorzoeken.

Geef de locatie van uw sitemap ook aan in uw robots.txt. In dit bestand blokkeert u specifieke mappen en pagina’s voor crawlers. Wees ook in uw sitemap en robots.txt consistent met uw voorkeursdomein (met of zonder www.), protocol (http of https) en URL einde (met of zonder slash). U kunt zowel uw XML sitemap als robots.txt testen in Google Search Console.

In Google Search Console vindt u ook een overzicht met eventuele crawl fouten voor uw website URL’s. Verder is een URL in woorden, zonder zoekstrings, beter toegankelijk voor zowel mens als zoekmachine. En Google beschouwt in URL’s “een_underscore_niet” als een scheiding tussen woorden, “maar-een-koppelteken-wel”.

Ook houdt Google van efficiënte, schone website code. En van minimale code in verhouding tot uw website tekst. Ook hecht Google waarde aan HTML code die W3C valide is. Zorg tot slot dat uw webbouwer er ook rekening mee houdt dat zoekmachines geen Flash, AJAX en frame content kunnen crawlen.

3.1.3: Optimalisatie mobiele toegang en laadsnelheid.

SEO Responsive Website UX DesignInmiddels is 40-50% van de Nederlandse website bezoeken mobiel via een smartphone of tablet. Website usability voor mobiele bezoekers is dan ook een ranking signaal voor Google’s mobiele zoekresultaten.

Denk bijvoorbeeld aan teksten en actieknoppen die groot genoeg zijn om te lezen en op te klikken op het kleinere mobiele scherm. En aan een verticale opbouw van uw website content op een mobiel apparaat.

SEO Laadsnelheid Website Soest BaarnOok de snelheid van uw website is belangrijk voor de gebruikerservaring en Google ranking. Analyseer de laadsnelheid en bottlenecks nu gratis via Pingdom. Kies bij de settings wel voor Amsterdam als uw test locatie.

Ook Google PageSpeed Insights scoort en analyseert de performance van uw website content direct gratis. Deze Google tool geeft uw ontwikkelaar zelfs specifieke tips voor mobiele snelheid, èn voor desktop snelheid van uw website.

 

3.2: SEO scan website structuur.

Een eenvoudig te begrijpen URL structuur en navigatie helpen bezoekers en zoekmachines uw content beter te vinden.

3.2.1: Simpele URL structuur.

Organiseer uw content zo dat een bezoeker weet wat voor type content hij waar op uw website heeft gevonden. En gebruik maximaal 3-5 relevante (zoek)woorden na uw domeinnaam voor een relevant URL pad voor de content en structuur. Bedenk u hierbij dat de URL ook met de title en meta description wordt weergegeven in een zoekresultaat. En zorg bijvoorbeeld ook dat men een deel van het URL pad kan verwijderen op zoek naar meer algemene informatie.

Relevante URL’s zijn ook beter te herinneren voor een bezoeker. Bovendien nodigt het ook meer uit om naar te linken. Zorg voor concentratie van uw waarde dan ook voor één enkele versie van een URL om de betreffende content te benaderen. Is dit niet mogelijk, stel dan een 301 redirect in voor de ongewenste URL.

3.2.2: Sterk navigatie systeem.

SEO NavigatieEen sterk navigatie systeem is ook zelf vindbaar en intuïtief. Creëer een natuurlijke hiërarchie waarin u ook het belang van de content reflecteert. Zorg hierbij wel voor prototypische navigatie. Ofwel, zorg dat uw bezoeker de content daar vindt waar hij de content verwacht. Een bezoeker moet in een oogopslag zien waar hij is: “U-bent-hier-navigatie”.

SEO Navigatie U bent hier

Gebruik zowel voor zoekmachine als mens altijd navigatie links in tekst, niet alleen dropdown menu’s of plaatjes. Naast een XML sitemap voor zoekmachines, is een HTML sitemap vaak handig voor bezoekers. Een HTML sitemap bevat simpelweg een overzicht van de links naar al uw pagina’s, of alleen de belangrijkste pagina’s op uw website. Organiseer dit overzicht bijvoorbeeld op onderwerp.

Soms belandt een bezoeker op een niet-bestaande pagina op uw website. Bijvoorbeeld via een verouderde link of door het URL verkeerd in te typen. Biedt hiervoor een bruikbare 404 pagina. Zo zou uw 404 pagina een link terug naar de hoofdpagina moeten bevatten en bijvoorbeeld links naar populaire of gerelateerde pagina’s op uw website.

 

Stap 4: Optimaliseren SEO content (onpage SEO).

De vervolgstap is de zogenoemde onpage SEO optimalisatie. Dit gaat letterlijk om het optimaliseren van de individuele pagina’s op uw website. Deze zoekmachine optimalisatie betreft per webpagina steeds één enkele zoekopdracht met variaties daarop. Een zoekwoord bundel met dezelfde zoekintentie is ook mogelijk. Combineer bijvoorbeeld “laminaat kopen” en “goedkoop laminaat” tot “goedkoop laminaat kopen”.

 

4.1: Bied content van hoge kwaliteit.

SEO Content KwaliteitInteressante en bruikbare content is uiteindelijk natuurlijk van het allergrootste belang. Bezoekers zullen ook snel geneigd zijn goede content met anderen te delen. Het gaat immers om waarde. Waarde die de bezoeker eenvoudig kan volgen.

4.1.1: Eenvoudige content.

4.1.1.1: Leesbaar.

Bezoekers houden van content die goed is geschreven. Uiteraard voorkomt u slordige teksten met fouten in spelling en grammatica. Alleen, bij een goede leesbaarheid komt meer kijken.

Bijvoorbeeld een lettergrootte van minimaal 16px. Of percentages die zich aanpassen aan persoonlijke browser instellingen en verschillende scherm resoluties. Ook een regelhoogte van minimaal 24px en een regelbreedte van maximaal 600px. Plus contrast tussen tekst en achtergrond. En een groot en duidelijk sans-serif lettertype, zoals “Arial”, “Helvetica”, “Trebuchet MS”, “Lucida Sans”, “PT Sans”, “Tahoma” of “Verdana”. Zo’n sans-serif font is modern en menselijk.

Ik hoor u denken. Okay, het advies is een modern en duidelijk sans-serif font. Waarom is dit artikel dan in serif, met schreef? Nou, serif lijkt sterk en stijlvol. Vanuit conversie optimalisatie oogpunt steunt dit mijn autoriteit in dit kennis blog. De site van mijn zoekmachine marketing bureau is wel in sans-serif.

Graag korte zinnen van maximaal 15-20 woorden, idealiter 8-12 woorden. Korte woorden. Een actieve schrijfstijl. Géén ALL CAPS. Géén uitroeptekens !. Niemand wil meer van u lezen als u SCHREEUWT!! Integendeel. Gebruik daarentegen wel afbeeldingen om tekst op te breken. Alleen, géén tekstuele inhoud in afbeeldingen. Dit kunnen zoekmachines namelijk niet lezen en gebruikers niet kopiëren.

4.1.1.2: Scanbaar.

Ook tussenkoppen na elke 2-3 paragrafen breken het patroon. Online leest bovendien 79% van de mensen niet, maar scant slechts de tekst. Geef een tussenkop daarom vet en groter weer in heading tags – 4.2.2: Tags. In de tussenkoppen geeft u de belangrijkste informatie van uw content. Idealiter krijgt iemand uw hoofdpunten mee door alleen de titel en tussenkoppen te lezen. Hetzelfde geldt voor beperkt gebruik van vet weergegeven woorden in een paragraaf.

Daarnaast maken opsommingstekens het makkelijker om te lezen, vooral in lijsten.

  • Grote lappen tekst zijn slecht behapbaar.
  • Start daarom een nieuwe paragraaf na 3-4 regels.
  • Gebruik altijd een witregel tussen paragrafen.
  • Leest en scant zo een stuk makkelijker, toch?
4.1.1.3: Begrijpbaar.

SEO Content Opbouw VerhaalGebruik géén moeilijke woorden. En zo min mogelijk vakjargon. Zorg ook voor een logische opbouw van uw content. Neem uw bezoeker stap-voor-stap mee in uw verhaal. Geef daarbij duidelijk aan waar een onderwerp of subonderwerp begint en eindigt. Als u uw content in logische blokken indeelt, vinden uw bezoekers bovendien sneller wat ze willen.

4.1.2: Waardevolle content.

Uw content moet dus waarde hebben voor uw bezoekers, pas secundair voor zoekmachines. Zo is nieuwe of vers geupdated content waardevol. Hier komen bestaande bezoekers voor terug en trekt u ook nieuwe bezoekers mee aan. Blijf hierbij wel zo veel mogelijk ontopic. Spring dus niet van de hak op de tak.

Zorg ook voor unieke content. Gekopieerde of (grotendeels) dubbele content heeft géén toegevoegde waarde en kan leiden tot een slechte gebruikerservaring. Google kan dergelijke duplicate content interpreteren als manipulatie. En manipulatie leidt bij Google tot lagere rankings of zelfs verwijdering van een complete website uit de Google index.

 

4.2: Schrijf content die juist wordt geïndexeerd.

Google indexeert de content van websites en webpagina’s niet alleen op basis van tekst. Ook een juiste toepassing van tags, links en media speelt een belangrijke rol.

4.2.1: Tekst.

Voor de tekstuele inhoud geldt dat hoe meer vooraan een woord staat, hoe meer waarde het heeft. Daarom gebruikt u zoekwoorden vooraan. Dit betekent in algemene zin bovenin uw content. En specifiek als aller-allereerste woorden in zowel de title tag, H1 tag als 1e alinea van uw pagina.

Verder wordt algemeen aangenomen dat een aantal van tenminste 300 woorden het minimum is voor waardevolle content. Voor zoekopdrachten met hoge concurrentie is te zien dat pagina’s met 2.000 woorden of meer beter presteren. Houdt daarbij wel rekening met een zoekwoord dichtheid van maximaal 2,5%. Zorg dus dat hooguit 1 op de 40 woorden één-en-hetzelfde zoekwoord is.

Op zich logisch natuurlijk. Uw teksten zouden anders waarschijnlijk ook weinig natuurlijk overkomen en weinig toegevoegde waarde bevatten. Zorg tegelijkertijd wel voor een minimale zoekwoord dichtheid van 0,5%. In ieder geval 1 op de 200 woorden dient één-en-hetzelfde top zoekwoord te zijn.

 

4.2.2: Tags.

Een tag is een accuraat beschrijvend zoekwoord of beknopte term voor een stuk informatie. Zo zijn de al eerder genoemde title, meta description en headings voorbeelden van HTML tags. Onthoud dat de title en URL vaak samen met de meta description als zoekresultaat worden getoond. Zorg dus dat deze tags niet alleen zoekwoorden bevatten, maar vooral ook voordelen overbrengen. Of triggeren.

  • Title tag
    <title>Titel webpagina</title>

    Binnen de <head>-sectie die niet op de pagina wordt getoond. Bijvoorbeeld van deze pagina:

    <title>SEO, Zoekmachine Optimalisatie Soest-Baarn: #1 in Google?</title>

    Technisch maximaal 65 karakters. Echter, beter niet meer dan 55 vanwege beperktere weergave op kleinere scherm resoluties.

  • Meta description
    <meta name="description" content="Beschrijving inhoud webpagina"/>

    Ook binnen de <head>-sectie van de pagina. Bijvoorbeeld van deze pagina:

    <meta name="description" content="Hoog in Google in Soest-Baarn? ➽Word vindbaar in 6 stappen ✓van SEO zoekterm ✓naar SEO content ✓voor Gratis bezoek ➽Start Zoekmachine Optimalisatie"/>

    Technisch maximaal 155 karakters, maar beter hooguit 150.

  • Headings voor de kop en tussenkoppen binnen de <body>-sectie die wel op de pagina wordt getoond.
    1. Op elke pagina mag u slechts één enkele <h1>Kop</h1>-tag gebruiken. In principe plaatst u deze als kop bovenaan de pagina. Deze primaire heading kan het beste hooguit 8 woorden bevatten.
    2. In volgorde van belangrijkheid kunt u vervolgens met mate meerdere <h2>Tussenkop</h2> headings gebruiken. Desgewenst kunt u ook <h3>Tussenkop</h3> t/m <h6>Tussenkop</h6> headings plaatsen.

Ook <strong>woorden vet weergeven</strong> voor betere scanbaarheid in paragrafen, helpt zoekmachines om belangrijke zoekwoorden te duiden.

4.2.3: Links.

Links helpen uw bezoekers navigeren naar relevante content op uw website of op een andere site. De klikbare link tekst, ook wel <a href=”…”>anchor tekst</a> binnen de anchor tag, geeft bezoekers en Google informatie over de gelinkte content. Gebruik daarom beknopt en accuraat beschrijvend zoekwoorden in de link tekst.

Op een pagina kunt u op 3 manieren interne links inzetten binnen uw eigen website:

  1. Als intext link naar een relevante andere webpagina op uw site.
  2. Als inpage menu naar meerdere relevante andere pagina’s.
  3. Als inpage inhoudsopgave binnen de webpagina. Zie als voorbeeld ook de inhoud bovenaan dit artikel.

Uitgaande links leiden een bezoeker dus naar een andere website. Probeer hierbij zo veel mogelijk naar relevante content te linken op sites met een hoge domein autoriteit. Zo beschouwt Google uw pagina als een interessante content hub met toegevoegde waarde.

Zorg ook dat uw links goed herkenbaar zijn voor bezoekers. Geef een link bijvoorbeeld in een contrasterende kleur en onderstreept weer. Uiteraard voorkomt u dat er gebroken links zijn die naar (inmiddels) niet-bestaande pagina’s leiden.

4.2.4: Media.

Gebruik ook beschrijvende zoekwoorden in de bestandsnaam en alt tekst van de afbeeldingen op uw website. De alt tekst wordt op het scherm getoond als een afbeelding niet kan worden weergegeven. Gebruik hiervoor maximaal 3-5 woorden. Let er wel op dat de bestandsgrootte van afbeeldingen niet de laadsnelheid van de webpagina vertraagt. Als u een WordPress site heeft, is er een plugin voor compressie van afbeeldingen.

Vergelijkbaar met de XML sitemap voor webpagina’s kunt u Google’s “crawlers” ook een sitemap voor afbeeldingen aanbieden. Zo kunt u ook bezoekers trekken die in Google op afbeeldingen zoeken.

4.2.5: Structured data markup.

Verder geeft Google steeds vaker zogenoemde gestructureerde gegevens weer in zoekresultaten. Dit betreft naast bedrijfsgegevens als adres, telefoonnummer en openingstijden, de zogenoemde Rich Snippets, Broodkruimelpad en Sitelinks Zoekbox. Deze kunt u bij Google promoten via een gestructureerde opmaak van deze gegevens op uw website. De Rich Snippets betreffen:

  • Producten met informatie als prijs, beschikbaarheid en beoordelingen.
  • Recepten met gegevens als bereidingstijd, voedingswaarde en beoordelingen.
  • Reviews als een evaluatie en (gemiddelde) rating.
  • Evenementen met gegevens als datum, locatie en tijd.
  • Software apps inclusief prijs, categorie en beoordelingen.
  • Video’s met de beschrijving, duur en thumbnail.
  • Nieuws artikelen inclusief de kop, afbeeldingen en beschrijving.

 

Stap 5: Werken aan SEO autoriteit (offpage SEO)

Deze stap over uw website promotie voor het verhogen van uw backlinks vanaf verwijzende domeinen is binnenkort beschikbaar.

 

Stap 6: Evalueren SEO prestaties en verder optimaliseren.

De laatste stap betreft monitoring van uw zoekresultaten posities en komt ook binnenkort online.

 

Zoekmachine optimalisatie: Wondermiddel?

Nee, verwacht geen wonderen. Is het wijs? Absoluut. Zoekers hechten verreweg de meeste waarde aan de organische zoekresultaten. En als u dus slim aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, stap-voor-stap, stijgt u stap-voor-stap in Google’s rankings. En hoe hoger uw positie, hoe meer bezoekers u kunt verwachten. Gratis bezoekers.

Als bonus gaan zoekmachine optimalisatie en website conversie optimalisatie hand in hand. Beide draaien gewoon om het creëren van waarde voor website bezoekers. Dus wat houdt u nog tegen om te starten met zoekmachine optimalisatie?

Heeft dit zoekmachine optimalisatie artikel – in de serie over online marketing – u geholpen? Geef dan hieronder uw reactie. Lees ook meer artikelen over online marketing voor MKB’ers in Soest, Baarn en Amersfoort:

Of lees op Wikipedia meer over Search engine optimization en Search engine marketing.

 

Recommended Posts