Meer web conversie als MKB’er uit Soest, Baarn of Amersfoort?

Een conversie is een gewenste actie door web bezoekers. Een aanmelding. Een aanvraag. Een verkoop. Alleen, de term ‘conversie optimalisatie’ is gek. Halveer uw prijzen en uw conversie knalt omhoog. Maar uw winst stort in. Het gaat dus om optimalisatie van meer inkomsten, van groei.

  1. Waarom is uw website lek?
  2. 7 basis fouten uit de website optimalisatie praktijk.
  3. Hoe gaat een conversie optimalisatie bureau te werk?
  4. Website conversie optimalisatie: Heilige graal?

 

Waarom is uw website lek?

Website Optimalisatie Soest BaarnEen website met slechte conversies is in feite lek. En voordat u bezoek naar een lekkende website trekt, is het wijs om eerst de lekken te dichten. Toch? Want elke bezoeker op uw website die niet converteert is verspild geld.

Hoe dit komt? Vaak beschrijft de ondernemer de aard van de gewenste website. Een lokale ontwerper levert een trendy design. En een lokale ontwikkelaar bouwt de site. Alle drie zijn expert in wat zij doen. Maar in de regel is géén van de drie conversie optimalisatie expert.

 

7 basis fouten uit de website optimalisatie praktijk.

Het gaat erom contact met de bezoeker te maken. En om zo snel mogelijk waarde te communiceren.

  1. Een van de meest voorkomende gebreken is de #1 conversie booster: Een ontbrekende of slechte waarde propositie. Het is de waarde propositie die bepaalt of mensen de moeite nemen om door te lezen. Of direct weer weg gaan.
  2.  

  3. De focus ligt op ratio. Er is géén emotionele resonantie. Mensen handelen veelal emotioneel. Vreugde, plezier, angst, verwachting. Er zijn vele, vele emoties die mensen vatbaar maken voor actie.
  4.  

  5. De bezoeker krijgt onvoldoende antwoord op 4 fundamentele vragen: (1) Ben ik op de juiste plek? (2) Hebben ze wel wat ik zoek? (3) Hebben ze ook iets beters? (4) Wat moet ik nu doen?
  6.  

  7. Bezoekers ervaren te veel frictie. Zo is de boodschap niet helder. Formulieren zijn onnodig lang en moeilijk. Sociaal bewijs als een testimonial ontbreekt. Of er wordt niet ingegaan op angst, onzekerheid en twijfel bij bezoekers.
  8.  

  9. De letters zijn klein. Zinnen lang. Eindeloze lappen tekst. Moeilijke woorden. Veel uitroeptekens. Niet te scannen pagina’s. Saaie tone-of-voice. Geen verhaallijn. Kortom, de leesbaarheid en schrijfstijl van teksten nodigen niet uit meer te lezen.
  10.  

  11. Alles lijkt wel even (on)belangrijk. De navigatie is niet helder. Een zoekfunctie ontbreekt. De website laadt traag. Mobiel bezoek ziet de normale site op het kleine scherm. Niet te lezen. Niet te klikken. Ofwel, de site is slecht toegankelijk.
  12.  

  13. Tot slot is 9 van de 10 keer Google Analytics niet goed ingesteld. Daarmee ontbreken actiegerichte website data.

Conversie draait om gemak, relevantie en overtuiging. Persoonlijke visie, mening en smaak doen er niet toe. Alleen de data en feiten tellen. Het begint daarom met meten. Want conversie optimalisatie is een proces. En een conversie optimalisatie specialist volgt de stappen in het proces met bewezen modellen.

 

Hoe gaat een conversie optimalisatie bureau te werk?

  1. Statistieken controle.

    De eerste zorg is een check op het juist bijhouden van uw website en verkoop statistieken. Zo kan de conversie expert eerste lekken opsporen en is uw groei te meten.

  2. Conversie onderzoek & inzicht.

    Ook is begrip nodig van uw doelgroep, uw business en de huidige website. Via dialoog met u en via eigen onderzoek. Zo zoekt een expert verder naar lekken. En naar inzicht in het wie, wat, waarom en hoe.

  3. Website optimalisatie advies.

    Pas dan kan de expert een oplossing creëren voor elk lek. Het advies betreft veelal een samenspel van design, copy en structuur verbeteringen voor bezoekers. Als bonus draagt een verbeterde ervaring van bezoekers in de regel ook bij aan zoekmachine optimalisatie (SEO).

  4. Implementatie & A/B testen.

    In overleg kan een evidente verbetering mogelijk direct worden doorgevoerd. Of er kan eerst een gecontroleerde A/B test tegen de huidige website worden uitgevoerd.

  5. Groeien, herhalen, doorgroeien.

    Elke test en groei voedt nieuwe tests en groei. Conversie optimalisatie is een continu proces.

 

Website conversie optimalisatie: Heilige graal?

Nou, bijna. Denk eens na. Als u nu 1% converteert. Dus slechts 1 op de 100 bezoekers onderneemt een gewenste actie. Stel dat dit groeit tot slechts 2%. Dan verdubbelt u mogelijk ook uw omzet.

Website optimalisatie is in feite de goedkoopste en snelste manier om te groeien. Het rendement is niet te weerleggen. Wat houdt u nog tegen?

Heeft dit conversie optimalisatie artikel – in de serie over online marketing – u geholpen? Geef dan hieronder uw reactie. Lees ook meer artikelen over online marketing voor MKB’ers in Soest, Baarn en Amersfoort:

Of lees op Wikipedia meer over conversion marketing en conversion rate optimalization (CRO).

 

Recommended Posts